Zarządzanie projektami unijnymi
Zarządzanie projektami unijnymi
Niezależnie od tego, czy zdajemy sobie z tego sprawę, czy też nie, bardzo często zarządzamy różnymi projektami. Projekt realizujemy wtedy, gdy robimy coś, co ma wcześniej ustalony cel, początek i koniec. Coraz częściej spotykamy się z określeniami, że musimy zrealizować jakiś projekt, niezależne od tego w jakiej branży działamy.
Na sukces projektu składa się suma pracy, umiejętności i doświadczenia zarówno szefa zespołu projektowego jak też każdego członka zespołu projektowego, jak też całego otoczenia projektu. Szanse na sukces każdego projektu można jednak zwiększyć, kładąc nacisk na sposób zarządzania nim. Są osoby które „ z natury” potrafią świetnie zarządzać projektami, są też tacy, którzy się w tym nie odnajdują zbyt dobrze.
W obecnych czasach zarządzanie projektami unijnymi ma miejsce praktycznie w każdej większej organizacji. Szczególnie często mamy do czynienia z projektami dotyczącymi realizacji zadań ze środków zewnętrznych w urzędach, firmach rozwojowych czy edukacyjnych.
Koordynacja projektów unijnych
Słowo „projekt” stało się bardzo modne w ostatnich latach, głownie ze względu na realizację tzw. projektów unijnych, czyli przedsięwzięć współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej. W zależności od rodzaju otrzymanej dotacji projekty możemy podzielić na:
- projekty miękkie
- projekty twarde – inwestycyjne
Koordynator projektów unijnych, zwany też kierownikiem/menedżerem projektu, w nomenklaturze europejskiej to osoba odpowiedzialna za prawidłową realizację i rozliczenie z instytucją finansującą danego przedsięwzięcia. Do zadań koordynatora należy między innymi:
- realizacją wszystkich faz „życia” projektu od momentu planowania aż po finalne zamknięcie, ocenę i ewaluację
- zarządzaniem zespołem projektowym
- tworzy wnioski o płatność,
- zajmuje się kontrolą wskaźników czy nadzorowaniem obiegu dokumentów
Dobry koordynator jest na „wagę złota”, dla instytucji realizujące projekt – to często od niego zależy czy projekt zakończy się sukcesem czy też klęską np. koniecznością zwrotu dofinansowania
Dobry koordynator projektów to przede wszystkim praktyk, znający najnowsze przepisy, wytyczne i rozporządzenia oraz potrafiący zastosować je w codziennej pracy. Osoba zatrudniona w projektach musi mieć jednocześnie świadomość stałego rozwoju i konieczności szkoleń. Jeśli chcemy zostać koordynatorem projektu warto zacząć od zwiększenia swoich kompetencji w tym zakresie i skorzystać z kursu „Koordynator projektów unijnych”. To podstawowe kompendium wiedzy dla osób które interesują się tematyką zarządzania projektami.