Budowa i cechy dobrej informacji – jak stworzyć dobry NEWS?
Jak stworzyć dobry NEWS?
W dobie Internetu, pisaniem tekstów zajmuje się wiele osób niekoniecznie dziennikarzy z wykształcenia. Umiejętność pisania dobrych newsów, które znajdą szeroką gamę odbiorców to nie lada sztuka. Czym się cechuje i jak powinien wyglądać dobry NEWS podpowiadamy poniżej.
Cechy dobrej informacji
1. Poprawność ortograficzna i interpunkcyjna – dobry NEWS powinien być wykluczony z błędów ortograficznych i stylistycznych, które mogą jedynie ośmieszyć autora i zniechęcić do dalszego czytania.
2. Odpowiedni język – dobra informacja powinna być pisana językiem nieskomplikowanym, a przede wszystkim przystępnym dla czytelnika. Nadużywanie specjalistycznych terminów, znanych tylko autorowi może spowodować niezrozumienie wśród odbiorców. Ponadto również z umiarem warto stosować wykrzykniki. Unikamy powtórzeń oraz zdań wielokrotnie złożonych, nagromadzonych przymiotnikami czy literackimi porównaniami.
3. Względna długość tekstu – dobry NEWS, który zachęca do przeczytania w całości powinien być w miarę możliwości krótki. Nikt nie ma ochoty czytać kilkustronicowych elaboratów. Ważne, aby skupić się na najważniejszych informacjach, zamiast tzw. „lać wodę”.
4. Estetyka – zadbanie o odpowiedni, czytelny, przyjemny dla oka układ tekstu, z pewnością szybciej zachęci do przeczytania go w całości. Teksty pozbawione akapitów i odstępów skutecznie zniechęcają czytelników. Unikamy chaotycznego podawania informacji poprzez grupowanie tematyczne. Dłuższe teksty mogą nawet zawierać śródtytuły. Większość społeczeństwa to wzrokowcy, dlatego ciekawa grafika może być również punktem przyciągania.
5. Tylko fakty – dobry NEWS powinien zawierać tylko sprawdzone i pochodzące z wiarygodnego źródła informacje.
6. Atrakcyjność – mimo, że jest to publikacja o charakterze informacyjnym, dobrze odwoływać się do wyobraźni czytelnika, wprowadzać wypowiedzi ludzi, których sprawa dotyczy. To wyróżni tekst spośród innych. Atrakcyjność podnieść może również własna refleksja na dany temat.
Budowa Informacji
News to publikacja, która powinna być tworzona według określonego schematu.
• Data – określająca aktualność informacji,
• Tytuł – często to właśnie od tych dobrze przemyślanych kilku słów zależy zachęcenie czytelnika do zapoznania się z tekstem. Powinien być zwięzły i chwytliwy,
• Wstęp – jest to kolejna część newsa, która odpowiednim doborem słów powinna zachęcić do wczytania się w szczegóły. Tutaj korzystne będą słowa „kto”, „co”, „dlaczego?”,
• Rozwinięcie – tutaj jest miejsce na rozwinięcie tematu poprzez odpowiedź na zadane w leadzie pytania, zaczynając od spraw najważniejszych, a kończąc na mniej istotnych,
• Zakończenie – czyli po prostu podsumowanie podjętego tematu.
• Podpis – każdy tekst ma swojego autora, dlatego należy pamiętać o podpisaniu się pod publikacją (imię i nazwisko lub pseudonim)
Warto pamiętać
Do stworzenia dobrej informacji potrzebna jest nie tylko znajomość zasad pisowni, ale również niezwykła wyobraźnia, kreatywność, precyzja, znajomość opisywanego tematu i co najważniejsze ćwiczenie warsztatu. Tylko systematyczna praca i doskonalenie swoich umiejętności przez ciągły trening pozwoli uzyskać najlepsze efekty. W tym celu zachęcamy do skorzystania ze szkolenia „Dziennikarstwo dla początkujących”. Sprawdź program i zdecyduj.