Praca dziennikarza kontra praca copywritera

  • Awatar użytkownikaDorota Dembska
  • 07 gru, 2023
  • 0 komentarzy
  • 3 min. Czytaj

Praca dziennikarza kontra praca copywritera

Dziennikarz a copywriter – czym różni się ich praca?

Patrząc z boku, praca dziennikarza i copywritera może z pozoru wyglądać bardzo podobnie. Osoba siedząca przed komputerem i stukająca w klawiaturę tworząca jakieś teksty. No właśnie oboje zajmują się tworzeniem tekstów, ale czy robią to według tych samych zasad? Sprawdźmy jakie są podobieństwa i różnice.

Na początek warto określić, czym dokładnie zajmuje się każdy z zawodów.

Dziennikarz

– to osoba, która zajmuje się tworzeniem, opracowywaniem oraz prezentowaniem na łamach środków masowego przekazu różnego rodzaju materiałów. Czyli jak wynika z definicji, jest to osoba, która tworzy treści informacyjne, dzięki czemu odbiorcy mogą być na bieżąco z aktualnymi wydarzeniami.

Praca dziennikarza

Podstawowe zadania dziennikarza polega na dostarczaniu odbiorcy wartościowych informacji. Zazwyczaj są to bieżące wydarzenia tzw. newsy, ale mogą to być również reportaże dotyczące różnych ważnych społecznie sytuacji, wydarzeń czy zjawisk rozłożonych w czasie. Aby publikować i pracować jako dziennikarz nie trzeba kończyć szkół kierunkowych, wystarczy kreatywność, zaangażowanie w pracę czy wiedza z konkretnej dziedziny.

Dzisiejsza praca dziennikarza to nie tylko pisanie, ale również nagrywanie video, relacje audio, mnóstwo zdjęć. Coraz więcej dziennikarzy tworzy i publikuje w internecie, dlatego może to przypominać pracę copywritera. Publikując oraz opracowując teksty trzeba nastawić się na wyścig z czasem. Bycie pierwszym źródłem informacji jest niezwykle ważną sprawą.

Copywriter

– to osoba, która zajmuje się tworzeniem, opracowywaniem różnego rodzaju treści pisanych, które są wykorzystywane w marketingu i reklamie. Definicja określa, że copywriter odpowiada za słowa użyte w różnego rodzaju przekazach marketingowych. Zakres tworzonych przez taką osobę treści jest bardzo szeroki bo mogą być to zarówno hasła reklamowe, wpisy blogowe jak i scenariusz spotu do radia.

Praca copywritera

Z uwagi  na powyższą różnorodność, copywriterzy często wybierają sobie jakąś specjalizacje, w której działają. Choć zdarza się również realizują oni wszystkie możliwe usługi. Wśród specjalizacji wyróżnić możemy:

  • copywriter kreatywny, którego praca wymaga dużej kreatywności ponieważ tworzy on nazwy firm, marek, produktów, a także slogany, hasła reklamowe, treści reklamowe czy scenariusze
  • Content writer, to osoba, która przede wszystkich tworzy artykuły i treści marketingowe o wysokiej jakości. Zawód ten czasem jest też nazwany web writerem, z uwagi na tworzenie w sieci (teksty na stronach internetowych, wpisy blogowe, teksty PR itp.) Poza internetem osoba taka tworzy również treści ulotek czy folderów.
  • SEO copywriter – jego praca polega przede wszystkim na tworzeniu treści pozycjonujących strony www, poprzez wpisy blogowe, teksty synonimizowane. Tutaj niezbędna jest wiedza z pozycjonowania, która pozwoli pisać teksty przyjazne wyszukiwarkom.

Podobieństwa

  • Ten sam odbiorca pracy – człowiek surfujący w Internecie, oglądający telewizję czy czytający prasę. Dziennikarz przekazuje mu informacje o danym wydarzeniu czy produkcie, a copywriter zachęca do pójścia na to wydarzenie lub do kupna produktu.
  • W przypadku tekstów specjalistycznych w obu przypadkach może występować to samo źródło informacji ponieważ bazowanie na wiarygodnej i sprawdzonej wiedzy jest podstawą pracy obu zawodów
  • W dobie Internetu w pewnych przypadkach, również dziennikarze powinni mieć wiedzę w zakresie pozycjonowania (SEO). To wiele ułatwia, jeśli chce się skutecznie docierać do odbiorców bez względu na charakter tekstu
  • Podobny sposób pracy oraz forma zatrudnienia – tworzenie tekstów na komputerze wysyłanych do akceptacji lub publikowanych samodzielnie. Zarówno dziennikarze i copywriterzy często pracują jako freelancerzy ponieważ to pozwala im przyjmować zlecenia od różnych podmiotów, a nie wiązać się z jednym.

Różnice

  • Cel tworzenia tekstów – oba zawody muszą tworzyć teksty perfekcyjne językowo, natomiast stosują różne jego formy. Copywriter nastawiony jest raczej na język potoczny tzw. korzyści, który ma zachęcić do zapoznania się z usługą czy produktem. Grą słów i zabiegów działa on na wyobraźnię odbiorcy. Dziennikarz czasem też stosuje taki język, ale przeważa raczej styl publicystyczny, naukowy.
  • Praca dla innych podmiotów. Dziennikarz najczęściej pracuje dla redakcji lub dla siebie samego, natomiast zleceniodawcami copywritera są firmy chcące zadbać o swój wizerunek i markę.

Jak widać z powyższego praca obu zawodów jest bardzo zbliżona i wymaga podobnych umiejętności, są to eksperci od tworzenia tekstów. Poprzez swoją pracę mogą oni informować o jednym produkcie, usłudze czy wydarzeniu, ale każdy w nieco inny sposób bo w innym celu.